Integritetspolicy för Svenska Vaktcentralen AB
1. Inledning
En korrekt hantering av personuppgifter skapar förtroende och trygghet för dig som kund och individ. Svenska Vaktcentralen AB (härefter “Vaktcentralen”) behandlar alla personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive Dataskyddsförordningen (GDPR).
2. Syfte
Denna policy beskriver övergripande hur Vaktcentralen hanterar personuppgifter som samlas in i olika sammanhang. Policyn kompletteras av andra riktlinjer och instruktioner för specifika tjänster.
3. Ansvar inom organisationen
Vaktcentralen är ansvarig för behandlingen av personuppgifter inom sin verksamhet och har utsett ett dataskyddsombud.
4. Syften med personuppgiftsbehandling
Vaktcentralen samlar endast in personuppgifter som är nödvändiga och relevanta för specifika ändamål. Uppgifterna används bland annat för att:
- Identifiera kunder, användare och leverantörer.
- Tillhandahålla och utveckla tjänster.
- Hantera kundkonton och fakturering.
- Kommunicera med kunder.
- Genomföra kreditkontroller.
- Förhindra och stoppa obehörig användning av tjänster.
- Skapa kundprofiler för personligt anpassade tjänster.
- Analysera användning av tjänster för att förbättra och utveckla verksamheten.
5. Rättslig grund
Vaktcentralen behandlar personuppgifter endast enligt gällande regelverk. Den rättsliga grunden varierar beroende på vilken tjänst som tillhandahålls.
6. Insamlade personuppgifter
De uppgifter som Vaktcentralen kan samla in inkluderar:
- Namn, kontaktuppgifter och personnummer (om nödvändigt).
- Användarnamn och lösenord för tillgång till tjänster.
- Betalningsinformation.
- Information om användning av tjänster, inklusive IP-adresser och platsdata.
7. Hantering av särskilda kategorier av personuppgifter
Särskilda kategorier av personuppgifter behandlas endast när det finns en laglig grund.
8. Register över behandling
Vaktcentralen för register över sin behandling av personuppgifter enligt gällande regelverk.
9. Delning av personuppgifter
Vaktcentralen kan komma att dela personuppgifter med tjänsteleverantörer och underleverantörer som utför tjänster eller hanterar utveckling, drift och support. Dessa får endast behandla uppgifterna enligt Vaktcentralens instruktioner och gällande lagar.
10. Insamling av uppgifter från tredje part
Vaktcentralen kan samla in uppgifter från externa källor för specifika ändamål, exempelvis kredit- och bakgrundskontroller.
11. Säkerhet
Vaktcentralen vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust och manipulation. Kryptering, pseudonymisering och anonymisering används där det är lämpligt.
12. Rekrytering
Alla anställda genomgår bakgrundskontroller och följer sekretessregler. Personal utbildas i personuppgiftshantering.
13. Marknadsföring
Vaktcentralen hanterar direktmarknadsföring enligt gällande lag och du kan alltid invända mot att ta emot reklam.
14. Personuppgiftsincidenter
Vaktcentralen har rutiner för att hantera personuppgiftsincidenter och rapportera dessa till tillsynsmyndigheter vid behov.
15. Lagring av personuppgifter
Personuppgifter lagras inom Norden och EU/EES och sparas endast så länge det är nödvändigt för syftet med behandlingen eller enligt lag.
16. Dina rättigheter
Du har rätt att begära tillgång till, rättelse eller radering av dina personuppgifter samt invända mot behandlingen.
17. Cookies
För information om hur vi använder cookies, se vår cookiepolicy på vår webbplats.
18. Skydd för barns integritet
Vaktcentralen samlar inte in personuppgifter från personer under 13 år.
19. Ändringar i policyn
Denna policy uppdateras regelbundet och gällande version finns på vår webbplats.
20. Kontakt
Om du har frågor om denna policy eller vill utöva dina rättigheter, kontakta oss på info@vaktcentralen.se.
Om du anser att vi inte hanterat din förfrågan korrekt kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten.